
Antalya'da bir doktorun evinde yaptırdığı botoks işleminin ardından ağır sağlık sorunlarıyla boğuşan 35 yaşındaki B.J., yaşadıklarını kamuoyuyla paylaştı. Akdeniz Üniversitesi Hastanesi'nde tedavisi süren kadın, gazetecilere verdiği açıklamada, turizm sektöründe çalışırken klinikte tanıştığı ve İstanbul'dan iki ay önce Antalya'ya gelen bir doktorla bu sürecin başladığını anlattı. Kullanılan ürünlerin sahte çıktığı öğrenilen vakada, aynı doktordan işlem yaptıran birden fazla kişinin benzer şikayetlerle hastaneye başvurduğu bildirildi.
Doktorun Evinde Yapılan İşlem Sonrası Her Şey Değişti
B.J., önce klinikte birkaç seans saç mezoterapisi yaptırdığını belirtti. Turizm sektöründeki işinden ayrılmasının ardından söz konusu doktorun, işlemlerin artık kendi evinde yapılabileceğini söylediğini öne sürdü. Bu teklifi kabul eden B.J., doktorun evinde hem saç mezoterapisi hem de botoks uygulaması yaptırdı. Ancak işlemden yalnızca 3 gün sonra tablosu dramatik biçimde değişti.
"Göz kapağım düştü, sesim kısıldı, yutma güçlüğüm başladı. Gözümü açamadım, vertigo gibi ağrım oldu. Konuşmakta bile güçlük çekiyorum" diyen B.J., bu süreçte kulak burun boğaz uzmanı dahil özel ve devlet hastanelerinde pek çok doktora başvurduğunu aktardı. Gittiği doktorların "Vertigo yok" diyerek göz damlası yazdığını, gastroenteroloji bölümünde ise endoskopi istendiğini anlatan kadın, haberlerde benzer sorunlar yaşayan başka kadınları görünce Akdeniz Üniversitesi Hastanesi'ne başvurduğunu ve tedavisinin burada başladığını söyledi.
'İlk Defa Botoks Yaptırmıştım, Ürünlerin Hepsi Sahte Çıktı'
B.J., işlemi yapan doktorun bir kliniğinin bulunduğunu vurguladı ve daha önce başkalarına da uygulama yaptırdığını, o dönemde sorun yaşanmadığını belirtti. Ancak son kullanılan ürünlerin tamamının sahte olduğunun ortaya çıktığını ifade eden B.J., "Birkaç hasta aynı sorunu yaşadı. İlk defa botoks yaptırmıştım" dedi. Başka kadınların da aynı şikayetlerle hastanede tedavi gördüğünü de sözlerine ekledi.
Uzman Uyarısı: Sahte Ürün ve Yanlış Doz Ölüme Kadar Gidebilir
Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Babür Dora, botulinum toksininin tıpta birçok kullanım alanı olduğunu ancak zehirlenme vakalarının büyük çoğunluğunun kozmetik amaçlı uygulamalar sonrasında görüldüğünü vurguladı. Dora, bu durumun uygulamayı yapan kişiyle ya da kullanılan ürünün markasıyla doğrudan ilişkili olduğunu belirtti.
Prof. Dr. Dora, Türkiye'de Sağlık Bakanlığı tarafından yalnızca iki botulinum toksini ürününün ruhsatlandırıldığını ve bu ürünlerin yalnızca kliniği ya da muayenehanesi olan hekimlerin sağlık müdürlüklerinden aldıkları "global lokasyon numarası" aracılığıyla temin edilebildiğini açıkladı. "Herhangi bir doktor bile eczaneye gidip botulinum toksini satın almak istediğinde bunu alamıyor. Bu nedenle merdiven altı uygulamalarda kullanılan botulinum toksinlerinin çoğu sahte. Bu ürünlerde en önemli sorunlardan biri doz ayarlaması. Doz ayarlaması doğru yapılamadığı için zehirlenme ortaya çıkıyor" diye konuştu.
Botulinum toksinin dünyadaki en güçlü zehir olduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Dora, şu uyarıda bulundu: "Bu zehir çok küçük dozlarda tedavi amaçlı kullanılabiliyor ve hastaya faydalı oluyor. Ancak fazla miktarda uygulandığında ve bütün vücuda yayıldığında hastanın ölümüne kadar gidebilen ciddi bir zehirlenme tablosuna neden oluyor." Kozmetik amaçlı botulinum toksini uygulamalarının plastik cerrahlar ya da dermatologlar tarafından yapılması gerektiğini de belirten Dora, bu tür zehirlenme vakalarının önlenmesi için yasal düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu vurguladı.
Akdeniz Üniversitesi'ne Son 3 Yılda 30'dan Fazla Vaka Başvurdu
Akdeniz Üniversitesi Acil Tıp Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Aslıhan Ünal, son 3 yılda hastanelerine 30'dan fazla botoks zehirlenmesi vakası geldiğini açıkladı. Son 3 ayda ise vakaların artmaya başladığını bildiren Ünal, başvuran hastaların yutma güçlüğü, nefes darlığı, göz kapağı düşüklüğü ve kas güçsüzlüğü gibi şikayetler taşıdığını kaydetti.
Akdeniz Üniversitesi Nöroloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Ebru Apaydın Doğan da botoks uygulamasının basit bir güzellik ürünü ya da krem gibi algılanmaması gerektiğinin altını çizdi. Yanlış uygulamalar nedeniyle konunun artık bir halk sağlığı sorununa dönüştüğüne dikkat çeken Prof. Doğan, "Gerçekten çok sayıda vaka görüyoruz. Bu tür uygulamalar yalnızca uzman kişiler tarafından menşei bilinen ürünlerle ve kontrollü bir şekilde yapılması gerekiyor. Aksi takdirde ciddi sağlık sorunlarıyla karşılaşılabileceğini hastalarımızda görüyoruz" dedi.
Sıkça Sorulan Sorular
B.J. botoks işlemini nerede ve kime yaptırdı?
B.J., İstanbul'dan iki ay önce Antalya'ya gelen ve bir kliniği bulunan bir doktorla tanıştıktan sonra bu doktorun evinde saç mezoterapisi ve botoks işlemi yaptırdı.
İşlem sonrasında B.J.'de hangi belirtiler ortaya çıktı?
İşlemden 3 gün sonra göz kapağı düşmesi, ses kısıklığı, yutma güçlüğü, gözünü açamama, vertigo benzeri ağrı, konuşma güçlüğü ve nefes darlığı gibi ciddi belirtiler baş gösterdi.
Kullanılan botoks ürünleri neden tehlikeli bulundu?
B.J.'nin ifadesine ve uzman açıklamalarına göre kullanılan ürünlerin sahte olduğu anlaşıldı. Prof. Dr. Babür Dora, merdiven altı uygulamalarda kullanılan botulinum toksinlerinin büyük çoğunluğunun sahte olduğunu ve bu ürünlerde doz ayarlamasının doğru yapılamaması nedeniyle zehirlenmenin ortaya çıktığını belirtti.
Türkiye'de botulinum toksini kimler tarafından temin edilebilir?
Prof. Dr. Babür Dora'ya göre Türkiye'de Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış iki botulinum toksini ürünü bulunmakta olup bunlar yalnızca kliniği ya da muayenehanesi olan hekimlerin sağlık müdürlüklerinden aldıkları "global lokasyon numarası" aracılığıyla temin edilebilmektedir.
Akdeniz Üniversitesi Hastanesi'ne kaç botoks zehirlenmesi vakası başvurdu?
Acil Tıp Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Aslıhan Ünal'ın açıklamasına göre son 3 yılda 30'dan fazla botoks zehirlenmesi vakası hastaneye başvurdu; son 3 ayda ise vakaların sayısı artmaya başladı.